piątek, 15 marca 2013

Regulamin

Prezydium  wstępnie ustanowiło Regulamin Sejmu, który został zamieszczony poniżej:



REGULAMIN SEJMU
DZIAŁ I
PRZEPISY OGÓLNE

ROZDZIAŁ I
POSIEDZENIE SEJMU

Art. 1
1. Obrady Sejmu otwiera Marszałek wybrany w trakcie głosowania przez uczestników debaty.
2. Marszałek posiada dwóch zastępców tzw. Wicemarszałków.

Art. 2
1. Posłowie na posiedzeniu Sejmu składają ślubowanie według przysięgi.
2. Marszałek przeprowadza zaprzysiężenie sejmowe.
3. Ślubowanie poselskie odbywa się w ten sposób, że po odczytaniu przysięgi każdy z kolejno wywołanych posłów, powstawszy, wypowiada słowo "ślubuję".

ROZDZIAŁ II
POSŁOWIE

Art. 3
1. Posła obowiązuje obecność i czynny udział w posiedzeniach Sejmu oraz organów Sejmu, do których został wybrany. Na posiedzeniach Sejmu posłowie zajmują stałe, wyznaczone miejsca na sali posiedzeń.
2. Do podstawowych obowiązków posła należy w szczególności:
1) udział w głosowaniach podczas posiedzeń Sejmu,
2) stosowanie się do wynikających z Regulaminu Sejmu poleceń Marszałka Sejmu.
3. Obecność posła na posiedzeniu Sejmu musi zostać potwierdzona na odpowiednio do tego przygotowanej liście w trakcie tego posiedzenia.
4. W razie niemożności wzięcia udziału w posiedzeniu Sejmu, poseł w miarę możliwości zawiadamia odpowiednio wcześniej Marszałka Sejmu lub innego członka Prezydium.
5. Ubiór posłów powienien być odpowiednio stosowny oraz schludny do posiedzenia.

Art. 4
1. Posłowie mogą tworzyć kluby poselskie oparte na zasadzie politycznej.
2. Kluby tworzy conajmniej 5 posłów, ale nie więcej niż 6 posłów.
3. Poseł może należeć tylko do jednego klubu poselskiego.
4. Władze klubów poselskich, zespołów oraz porozumień podają do wiadomości Marszałka Sejmu ich składy osobowe oraz regulaminy (statuty) wewnętrzne.


ROZDZIAŁ III
ORGANY SEJMU

Art. 5
Organami Sejmu są:
1) Marszałek Sejmu,
2) Prezydium Sejmu.


Art. 6
1. Marszałek Sejmu:
1) stoi na straży praw i godności Sejmu,
2) reprezentuje Sejm,
3) zwołuje posiedzenia Sejmu,
4) przewodniczy obradom Sejmu,
5) czuwa nad tokiem i terminowością prac Sejmu i jego organów,
6) kieruje pracami Prezydium Sejmu i przewodniczy jego obradom,
7) nadaje bieg inicjatywom ustawodawczym i uchwałodawczym, po zasięgnięciu opinii Prezydium Sejmu,
8) udziela posłom niezbędnej pomocy w ich pracy,
9) sprawuje pieczę nad spokojem i porządkiem na całym obszarze należącym do Sejmu oraz wydaje stosowne zarządzenia porządkowe,
10) podejmuje inne czynności wynikające z Regulaminu Sejmu.
2. Marszałka Sejmu w zakresie przez niego określonym zastępują wicemarszałkowie Sejmu.

Art. 7
Prezydium Sejmu tworzą Marszałek, wicemarszałkowie oraz sekretarze.

Art. 8
Prezydium Sejmu:
1) ustala plan prac Sejmu,
2) dokonuje wykładni Regulaminu Sejmu,
3) opiniuje sprawy wniesione przez Marszałka Sejmu,
4) podejmuje inne czynności wynikające z Regulaminu Sejmu.

Art. 9
1. Porządek dzienny i termin posiedzenia Prezydium Sejmu ustala Marszałek Sejmu.
2. Prezydium Sejmu podejmuje uchwały większością głosów. W wypadku równej liczby głosów decyduje głos Marszałka Sejmu.


ROZDZIAŁ IV
ZASADY ODPOWIEDZIALNOŚCI REGULAMINOWEJ POSŁÓW

Art. 10
1. Za naruszenie lub niedopełnienie obowiązków określonych w art. (tu trzeba dopisać artykuły późniejsze o tym mówiące) ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora Prezydium Sejmu, w drodze uchwały, może:
1) zwrócić posłowi uwagę,
2) udzielić posłowi upomnienia,
3) udzielić posłowi nagany.


DZIAŁ II
POSTĘPOWANIE W CZASIE DEBATY

ROZDZIAŁ I
PRZEKAZYWANIE GŁOSU

Art. 14
1. Każdy lider partii będzie miał 10 minut na wygłoszenie przemówienia na podany wcześniej temat.
2. W ostatniem minucie przemówienia Marszałek zasygnalizuje kończący się czas.
3. Głosu każdej osobie przemawiającej udziela Marszałek.
4. Po wypowiedzi głos należy oddać Marszałkowi.
5. Jeśli czas wypowiedzi zostanie przekroczony wtedy przemawiający będzie stopniowo zagłuszany.

Art.15
1. Język używany przez posłów powinien być stosowny do sytuacji. Nie może zawierać obrażliwych zwrotów oraz haseł odwołujących się do nazizmu bądź podobnych poglądów.

ROZDZIAŁ II
AGENDA

Art. 16
1. Prezydium na bieżąco będzie informować o ewentualnych zmianach dotyczacych grafiku obrad oraz czasu wypowiedzi.

Art. 17
2. Prace w komisjach prowadzą wice Marszałkowie.

ROZDZIAŁ III
POSTĘPOWANIE Z PROJEKTAMI USTAW I UCHWAŁ

Art. 18
1. Inicjatywa ustawodawcza przysługuje każdej partii biorącej udział w posiedzeniu.
2. Poselskie projekty ustaw mogą być wnoszone przez minimum 3 osoby podpisujące projekt.

Art. 19
1. Projekt uchwały lub ustawy musi być wniesiony w dniu posiedzenia, przez osoby odpowiednio do tego powołane.

Art. 20
1. Projekty ustaw i uchwał składa się w formie pisemnej na ręce Marszałka Sejmu.
2. Do projektu ustawy dołącza się uzasadnienie, które powinno:
a) wyjaśniać potrzebę i cel wydania ustawy,
b) przedstawiać rzeczywisty stan w dziedzinie, która ma być unormowana,
c) wykazywać różnicę pomiędzy dotychczasowym a projektowanym stanem prawnym,
d) przedstawiać przewidywane skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne,
e) wskazywać źródła finansowania, jeżeli projekt ustawy pociąga za sobą obciążenie budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego,
f) przedstawiać założenia projektów podstawowych aktów wykonawczych,
g) zawierać oświadczenie o zgodności projektu ustawy z prawem Unii Europejskiej albo oświadczenie, że przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
3. Uzasadnienie powinno przedstawiać również wyniki przeprowadzanych konsultacji oraz informować o przedstawionych wariantach i opiniach, w szczególności jeżeli obowiązek zasięgania takich opinii wynika z przepisów ustawy.

Art. 21
1. Marszałek Sejmu wraz z Prezydium podejmuje decyzję o uchyleniu bądź uchwaleniu ustawy.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz