REGULAMIN SEJMU
DZIAŁ I
PRZEPISY OGÓLNE
ROZDZIAŁ I
POSIEDZENIE SEJMU
Art. 1
1. Obrady Sejmu otwiera Marszałek wybrany w trakcie
głosowania przez uczestników debaty.
2. Marszałek posiada dwóch zastępców tzw. Wicemarszałków.
Art. 2
1. Posłowie na posiedzeniu Sejmu składają ślubowanie
według przysięgi.
2. Marszałek przeprowadza zaprzysiężenie sejmowe.
3. Ślubowanie poselskie odbywa się w ten sposób, że po
odczytaniu przysięgi każdy z kolejno wywołanych posłów, powstawszy, wypowiada
słowo "ślubuję".
ROZDZIAŁ II
POSŁOWIE
Art. 3
1. Posła obowiązuje obecność i czynny udział w
posiedzeniach Sejmu oraz organów Sejmu, do których został wybrany. Na
posiedzeniach Sejmu posłowie zajmują stałe, wyznaczone miejsca na sali
posiedzeń.
2. Do podstawowych obowiązków posła należy w
szczególności:
1) udział w głosowaniach podczas posiedzeń Sejmu,
2) stosowanie się do wynikających z Regulaminu Sejmu
poleceń Marszałka Sejmu.
3. Obecność posła na posiedzeniu Sejmu musi zostać
potwierdzona na odpowiednio do tego przygotowanej liście w trakcie tego
posiedzenia.
4. W razie niemożności wzięcia udziału w posiedzeniu
Sejmu, poseł w miarę możliwości zawiadamia odpowiednio wcześniej Marszałka
Sejmu lub innego członka Prezydium.
5. Ubiór posłów powienien być odpowiednio stosowny oraz schludny
do posiedzenia.
Art. 4
1. Posłowie mogą tworzyć kluby poselskie oparte na
zasadzie politycznej.
2. Kluby tworzy conajmniej 5 posłów, ale nie więcej niż 6
posłów.
3. Poseł może należeć tylko do jednego klubu poselskiego.
4. Władze klubów poselskich, zespołów oraz porozumień
podają do wiadomości Marszałka Sejmu ich składy osobowe oraz regulaminy
(statuty) wewnętrzne.
ROZDZIAŁ III
ORGANY SEJMU
Art. 5
Organami Sejmu są:
1) Marszałek Sejmu,
2) Prezydium Sejmu.
Art. 6
1. Marszałek Sejmu:
1) stoi na straży praw i godności Sejmu,
2) reprezentuje Sejm,
3) zwołuje posiedzenia Sejmu,
4) przewodniczy obradom Sejmu,
5) czuwa nad tokiem i terminowością prac Sejmu i jego
organów,
6) kieruje pracami Prezydium Sejmu i przewodniczy jego
obradom,
7) nadaje bieg inicjatywom ustawodawczym i
uchwałodawczym, po zasięgnięciu opinii Prezydium Sejmu,
8) udziela posłom niezbędnej pomocy w ich pracy,
9) sprawuje pieczę nad spokojem i porządkiem na całym
obszarze należącym do Sejmu oraz wydaje stosowne zarządzenia porządkowe,
10) podejmuje inne czynności wynikające z Regulaminu
Sejmu.
2. Marszałka Sejmu w zakresie przez niego określonym
zastępują wicemarszałkowie Sejmu.
Art. 7
Prezydium Sejmu tworzą Marszałek, wicemarszałkowie oraz
sekretarze.
Art. 8
Prezydium Sejmu:
1) ustala plan prac Sejmu,
2) dokonuje wykładni Regulaminu Sejmu,
3) opiniuje sprawy wniesione przez Marszałka Sejmu,
4) podejmuje inne czynności wynikające z Regulaminu
Sejmu.
Art. 9
1. Porządek dzienny i termin posiedzenia Prezydium Sejmu
ustala Marszałek Sejmu.
2. Prezydium Sejmu podejmuje uchwały większością głosów.
W wypadku równej liczby głosów decyduje głos Marszałka Sejmu.
ROZDZIAŁ IV
ZASADY ODPOWIEDZIALNOŚCI REGULAMINOWEJ POSŁÓW
Art. 10
1. Za naruszenie lub niedopełnienie obowiązków określonych
w art. (tu trzeba dopisać artykuły późniejsze o tym mówiące) ustawy o
wykonywaniu mandatu posła i senatora Prezydium Sejmu, w drodze uchwały, może:
1) zwrócić posłowi uwagę,
2) udzielić posłowi upomnienia,
3) udzielić posłowi nagany.
DZIAŁ II
POSTĘPOWANIE W CZASIE DEBATY
ROZDZIAŁ I
PRZEKAZYWANIE GŁOSU
Art. 14
1. Każdy lider partii będzie miał 10 minut na wygłoszenie
przemówienia na podany wcześniej temat.
2. W ostatniem minucie przemówienia Marszałek
zasygnalizuje kończący się czas.
3. Głosu każdej osobie przemawiającej udziela Marszałek.
4. Po wypowiedzi głos należy oddać Marszałkowi.
5. Jeśli czas wypowiedzi zostanie przekroczony wtedy
przemawiający będzie stopniowo zagłuszany.
Art.15
1. Język używany przez posłów powinien być stosowny do
sytuacji. Nie może zawierać obrażliwych zwrotów oraz haseł odwołujących się do
nazizmu bądź podobnych poglądów.
ROZDZIAŁ II
AGENDA
Art. 16
1. Prezydium na bieżąco będzie informować o ewentualnych
zmianach dotyczacych grafiku obrad oraz czasu wypowiedzi.
Art. 17
2. Prace w komisjach prowadzą wice Marszałkowie.
ROZDZIAŁ III
POSTĘPOWANIE Z PROJEKTAMI USTAW I UCHWAŁ
Art. 18
1. Inicjatywa ustawodawcza przysługuje każdej partii
biorącej udział w posiedzeniu.
2. Poselskie projekty ustaw mogą być wnoszone przez
minimum 3 osoby podpisujące projekt.
Art. 19
1. Projekt uchwały lub ustawy musi być wniesiony w dniu
posiedzenia, przez osoby odpowiednio do tego powołane.
Art. 20
1. Projekty ustaw i uchwał składa się w formie pisemnej
na ręce Marszałka Sejmu.
2. Do projektu ustawy dołącza się uzasadnienie, które
powinno:
a) wyjaśniać potrzebę i cel wydania ustawy,
b) przedstawiać rzeczywisty stan w dziedzinie, która ma
być unormowana,
c) wykazywać różnicę pomiędzy dotychczasowym a
projektowanym stanem prawnym,
d) przedstawiać przewidywane skutki społeczne,
gospodarcze, finansowe i prawne,
e) wskazywać źródła finansowania, jeżeli projekt ustawy
pociąga za sobą obciążenie budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu
terytorialnego,
f) przedstawiać założenia projektów podstawowych aktów
wykonawczych,
g) zawierać oświadczenie o zgodności projektu ustawy z
prawem Unii Europejskiej albo oświadczenie, że przedmiot projektowanej
regulacji nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
3. Uzasadnienie powinno przedstawiać również wyniki
przeprowadzanych konsultacji oraz informować o przedstawionych wariantach i
opiniach, w szczególności jeżeli obowiązek zasięgania takich opinii wynika z
przepisów ustawy.
Art. 21
1. Marszałek Sejmu wraz z Prezydium podejmuje decyzję o
uchyleniu bądź uchwaleniu ustawy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz